Wednesday 14 May 2014

PeRjaLaNan KitA BaRu BerMula DiK..

   Saat jari ini menari di atas papan kekunci, mak dan Apih dalam perjalanan ke KL. Urusannya untuk hantar Apih ke KMKN. Pengembaraan hidup Apih baru bermula dan aku masih di sini menghabiskan sisa-sisa yang berbaki. Masih lagi aku ingat saat tinggi Apih lebih rendah daripada aku. Sehari kalau tak dengar Apih meraung memang hidup aku takkan senang. Setiap hari rutin yang perlu aku penuhi ialah pastikan Apih kejar aku keliling rumah. Kepuasan pada ku lihat Apih menangis. Mungkin kerana waktu itu dia kegemaran semua orang. Tapi sekarang saat tinggi Apih jauh lagi tinggi daripada aku, rindunya aku saat itu. Saat dia mengejar aku. Air mata Apih yang dulu menjadi kepuasan ku untuk hidup kini menjadi racun rindu pada Apih.

    Apih, dunia luar itu menakutkan jika kita tak berani. Dunia luar itu sepi jika kita yang tidak mengisi. Dunia luar itu mengelirukan jika kita tak mengerti. Tapi takut itu akan bertukar jadi indah jika kita kuat menghadapi, sepi akan berganti seri jika kita tak serik menghadapi, kekeliruan itu akan bantu kita jadi serba tahu seandai kita tekad. Ingat Apih mak cakap keluarga kita tak ada harta cuma ilmu yang boleh tolong kita sekeluarga...

   Jangan takut untuk melangkah dik sebab abang dengan kak sentiasa ada untuk back up.. So u go for it boy.. Apih akan selamanya jadi adik yang paling kak suka kenak... Jangan risau sebab apa pun yang jadi kita ada keluarga yang bersama kita. Apih ada Mak, ada nek, ada abe, ada kak, ada adik ^^-

   Untuk menghabiskan sisa yang berbaki ni.. jari ini perlu berhenti menari... perlu ulang kaji.. :P



Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:
"Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda": "Barang siapa yang merasa senang bila dimudahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung hubungan kekeluargaan (silaturahmi)". (Shahih Muslim No.4638)

No comments:

Post a Comment