Sunday 10 July 2016

Kekasih sendiri Jodoh orang lain

 Hari ni ku ada baca luahan hati seorang minah ni. Kesian dia... sebab kekasih hatinya sudah bertunang dengan orang lain. tak cukup dengan itu lagi rabak hati minah ni sebab kekasihnya bertunang dengan baju raya yang mereka beli sama-sama nak sedondon. Sekali sedondon dengan si Dia yang kau sangka perampas. Cinta tidak kesampaian adalah perkara sangat ditakuti oleh ku sendiri dan dah jadi kepada minah ni dan ramai lagi orang lain sebenarnya. Hakikatnya itulah kehidupan. Kita boleh cari, usaha dan jaga tapi semua yang kita rasa dan sedar milik kita rupanya bukan milik kita. Itu milik Allah. Bukan nak cakap salah Allah tapi nak cakap betapa kerdilnya diri kita. Rezeki, jodoh dan ajal itu ketentuan Allah. Walaupun kita berusaha banyak mana pon tapi Allah sudah tetapkan siapa yang terbaik dan apa yang terbaik untuk kita. So dalam sedih-sedih pun tetap kena percaya kepada Allah. Mungkin apa yang dilalui sekarang walaupun perit adalah yang terbaik untuk masa depan..kalau bukan di dunia sekali pun di akhirat adalah pengharapan terbesar kita sebab di sana tempat kekal abadi.

Setakat ni, dari segi hubungan ku dengan BF ku masih tidak ada masalah dan ku harap Allah panjangkan jodoh kami ke syurga. Tetapi Allah bagi dugaan ku bertemu dengan orang yang menipu tetapi malangnya penipu ini tidak anggap dirinya menipu. seberapa banyak yang aku hilang terpaksa ditanggung 10 tahun dan setiap masa ku terkenang perbuatan orang itu. Allah sahaja yang tahu. Betapa sakit hati bila tidak mampu nak lupakan perbuatan orang walaupun dah cuba memaafkan. Jangan ditanya apa dosa kita sebab takut bila buku amalan kita ditunjukkan lebih baik kita tak payah tahu. Sedangkan bercouple tu pun dosa. Kalau bertahun-tahun bercouple? Dosa..dosa..dosa..Malas laa nak ulas kenapa bercouple tu dosa sebab... malu...

So apa yang boleh kita buat, move on, biar petir membelah langit sekalipun dunia tidak akan hancur sebelum kiamat. Selagi dunia tidak hancur dan hayat dikandung badan kena teruskan hidup. Ingat kita ada mak, ada ayah, ada adik beradik, ada kawan-kawan yang lagi lama bertahun-tahun kenal kita. Apa yang ada ini sudah harapan kita (kata HAMKA).


No comments:

Post a Comment