Wednesday 13 March 2013

JiKa PanDaI bEraPa bAnYak DauN YaNg gUgUr SekaRaNg?????

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
   Tidak semena-mena, idea datang pada tengah malam buta begini untuk melakar sebuah entri indah tentang daun-daun. Ramai orang boleh cakap tentang jenis daun, fungsinya, warnanya, kitarannya, tetapi berapa ramai yang boleh cakap tentang berapa banyak daun yang gugur pada saat entri ini dibaca?Percentnya adalah O.000000000001% kerana ia diluar kemampuan dan ilmu manusia. Cuba bayangkan sehelai daun kering yang saiznya tersangat-sangat kecil sedang gugur menyembah bumi. Ketahuilah bahawa Allah mengetahui lebih dari itu. Setiap saat yang diambil oleh daun kering itu untuk tersungkur ke bumi juga di bawah pengetahuan Allah.

    Keupayaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa yang di hadapan dan di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui apa pun daripada ilmu Allah melainkan apa yang
dikehendaki- Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara kedua-duanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar" (al-Baqarah: 255).


    Dan ketahuilah semua bahawa apa yang terjadi pada daun kering itu telah tercatat takdirnya di luth mahfuz.

    "Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."
 -al Hadid:22

    Dan ketahuilah juga bahawa setiap yang diatur Allah itu pasti ada hikmahnya. seperti daun kering yang gugur tu. Gugurnya ia bukan dengan sia-sia tetapi penuh makna dan pengharapan. Daun kering yang gugur itu akan luput, bersatu dengan tanah dan menjadi baja menyuburkan pokok itu.. Daun kering pun ada sumbangan.. 

   Kesimpulannya, ambilla iktibar dari daun kering ini... Dah gugur pun masih berguna dan selamat menuntut ilmu selagi hayat dikandung badan kerana ilmu itu tidak akan pernah habis.. Semakin banyak yang kita belajar kita akan sedar bahawa masih banyak yang kita tak tahu....  

Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)”. (QS al- Kahfi [18]:109)


P/S : Entri ini adalah pesanan buat yang melakar entri yang pertamanya, dan buat pembaca sekalian yang keduanya. Yang pasti, daun kering itu akan diganti dengan dedaun baru yang hijau dan segar..Jadi sentiasa muhasabah diri agar semangat yang layu dan kering menjadi sergah dan hijau kembali.

1 comment: