Friday 25 January 2013

HiBuRaN SeNsASi...

   Assalamualaikum dan salam sejahtera...
 Hiburan...Hiburan...Hiburan...Hiburan terkini!!!! Setiap manusia memerlukan hiburan untuk buat hidup lagi best. Hiburan ni bermacam-macam. Ada yang suka dengar lagu, tengok movie, baca novel, layan korea, layan anime (ku latu), ade yang layan Mat Luffi pon ada..(maksud ku layan tengok video-video yang di publish) dan bermacam-mcam lagi. Oh ye entri kali ni akan guna nama panggilan "KU" dan "MU". Pasai kekok laa panggil nama Paah ni(tangan ke bahu mata pandang atas). Ok! Bagi sesetengah pihak yang tegas.. terus mengharamkan hiburan dalam kehidupan sendiri dan mahukan orang lain juga tinggalkan hiburan malah memaksa orang lain untuk mengikut jejaknya..



     Pada ku yang tak berapa nak tegas ini membolehkan diri sendiri untuk berhibur..Tapi!!!!!!Jangan sampai hiburan itu melalaikan diri dan tinggalkan ibadah. Jangan sampai hiburan itu menjauhkan diri daripada Allah. Oleh itu, ku turut menyeru kepada semua yang ada untuk ketepikan statement "tinggalkan HIBURAN!! HIBURAN tu HARAM!! tetapi sambutlah seruan "pilihlah hiburan yang bermanfaat", "berhibur-berhibur juga tapi tanggungjawab sebagai muslim jangan lupa" haa tidakkah itu lagi sedap diikuti..jiwa pun tak sengsara dan terkejut. Lagi satu, tak semua orang cam kita..Ada je yang berhibur dengan mendengar alunan Quran, ada orang hiburkan hati dengan solat-solat dan ibadah-ibadah, ada orang terhibur dengan bermain sukan(bleh sihat tubuh badan, Allah pun suka).. Jadi ku rasa sangat tak adil bagi statement "jangan berhibur".

hadis Rasulullah s.a.w. kepada Abdullah bin Amr bin Al-As , yang bermaksud:
"Wahai Abdullah bin Amar, "Sesungguhnya ke atas kamu hak untuk Allah s.w.t., dan ke atas kamu hak untuk tubuh kamu, dan ke atas kamu hak untuk keluarga kamu. Maka berilah kepada yang miliki hak tersebut."


   Urmm cuma tu laa... Hiburan sekarang ni..suka sangat tayang kaki, tayang dada, tayang rambut, tayang aurat.... Kadang-kadang pengisian cerita tak dak laa bagus mana pun..lagu pun camtu juga.. Kadang tak paham apa laa yang dinyanyikan(tak paham pun layan jugak..). Jadi sama-sama laa kita renungi..

 Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah..


   Satu lagi isu... Time nak berhibur cam tengok bola ke, AJL ke, Movie ke sanggup bersengkang mata, berkorban masa dan tenaga..tapi nak bangun solat malam, nak ngaji, nak solat adoiilaaa puah suruh...senyek benyek jah blako...hikhik..Jangan zalimi diri sendiri..tak baik.. Sesungguhnya ibadah itu Hak fizikal dan ruhi kita semua  yang utama dan hiburan itu sampingan sahaja.

p/s : Untuk diri ini utamanya dan pembaca sekalian yang keduanya...carilah hiburan bermanfaat... :)  

No comments:

Post a Comment