Tuesday 15 January 2013

LiSTEn...LisTeN...LisTeN.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
            Apa khabar emosi pembaca sekarang??(jika ada yang baca entri ini laaa) Adakah dalam keadaan stabil??Kalau tak stabil kang tak pasal-pasal pula Paah yang kena listen...listen...listen...Jika diamati tajuk diatas jangan salah sangka pula yaa.. Entri kali ini bukan pasal lagu Beyonce- Listen, tetapi berkenaan isu yang tengah hangat dan panas diperkatakan pada setiap laman sosial dan oleh para pelajar-pelajar sekalian. Pada yang tak tahu keadaan sebenar, meh kita buat sedikit review ringkas. Baru-baru ini di UUm telah diadakan 1 forum dimana sorang pelajar dari jurusan perundangan telah bangun dan sempat mengajukan 2 soalan sahaja(soalan kedua tu pun tidak sempat habis diutarakan). Apa yang berlaku ialah reaksi dari seorang panel yang tidak dapat memberi jawapan yang memuaskan terhadap soalan yang diaju dan menyebut perkataan "listen" berulang kali terhadap pelajar terbabit serta tiba-tiba masuk cerita tentang masalah haiwan.(nama yang terlibat tidaklah saya listkan kerana hormat saya kepada kedua-dua individu terbabit).

         Paah tidak mahu menyentuh tentang soalan pertama iaitu isu BERSIH(takut panjang cerita pula). Tapi Paah tertarik dengan pendapat yang diberikan oleh pelajar tersebut tentang soalan keduannya berkenaan kenapa Malaysia tidak boleh bagi pendidikan percuma kepada pelajar(isu PTPTN lagi laa ni..tak abis-abis). Kelihatannya pelajar ini telah membuat kajian tentang peruntukan untuk biaya pendidikan negara sebanyak 10 juta setahun daripada hasil yang didapati oleh negara kita melalui pelbagai sektor lain yang secara kasarnya memang banyak laaa...Pelajar ni juga turut bagi contoh-contoh negara lain dimana negara-negara tersebut memberikan pendidikan percuma kepada rakyatnya dari peringkat rendah sehingga degree (memang bestlaaa kan)

Jawapan ahli penal : Kenapa samakan Malaysia dengan negara lain? Jika tak suka Malaysia silakan pergi
                               tinggal di negara lain.(Adakah ini menjawab soalan tersebut???pembaca boleh fikir
                                sendiri bukan).
      Selain tidak menjawab soalan, panel juga membandingkan tingkat pelajaran pelajar tersebut dengan O-level yang dimilikinya..(is this how intelligent people(o-level) showed their cleverness?If yes i rather just stay in degree level). Kemudian Panel membuka bicara tentang masalah haiwan-haiwan dan juga kekejaman manusia terhadap haiwan dan sikap manusia yang suka complain...je kija nya...Nama lagi manusia kak, tak pernah puas...Ada sangkut paut ke dengan soalan tersebut?

Memandangkan ini blog Paah, ini pandangan Paah and i have right to give my opinions... listen...listen...listen...(mungkin panel tu patut jawab macam ni)
1) Sebenarnya negara kita sedang mengorak langkah ke arah itu. buktinya, cuba amati kembali bajet 2012 yang dibentang oleh PM. Mulai sesi persekolahan 2012, bayaran ko-kurikulum, kertas ujian dalaman, yuran Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia, dan insurans takaful ini akan dimansuhkan.pemansuhan itu membabitkan peruntukan sebanyak RM150 juta. Dalam Belanjawan 2012, sektor pendidikan diperuntukkan RM50.2 bilion.Kementerian Pelajaran, peruntukan pembangunan sebanyak RM1.9 bilion akan dibelanjakan untuk semua jenis sekolah terdiri daripada Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil, Sekolah Mubaligh dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan. Sebanyak ini yang diberi pun, berapa ramai produk insan cemerlang dari segi ilmu dan sahsiah yang dilahirkan?
2) Kita masih lagi dalam tangkuk negara membangun bukan lagi maju dan duit yang ada perlu disalurkan kepada banyak lagi tujuan lain bagi mencapai aim utama iaitu menjadi negara maju. BTW kalau kita tak bandingkan negara kita dengan negara lain macamana kita nak kesan kelemahan untuk diperbaiki dan jadi jauh lagi baik dari negara lain?
3) Biasiswa yang diberikan kerajaan kepada pelajar-pelajar cemerlang(nak belajar free blajar kasi pandai laaa bohh)
4) bla...blaa...bla..

    Sekarang kita amati bersama tidakkah seorang yang belajar hingga tahap o-level boleh bagi jawapan yang lagi bernas dari opinion diatas SEANDAINYA!!!dia cakna! dia ikuti!dan respect! keadaan semasa yang berlaku pada pendidikan di Malaysia?Sebut pasal respect, panel ini tidak puas hati pasal kononnya pelajar ini tidak menunjukkan hormat pada dia...Macam ni laa kak, hukum hormat ada 2:
1) respect others first, then they will respect u.
2) don't need to ask respect from others coz they respect us from our manner attitude.
Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain”.
(Riwayat Muslim)


    Jika kita amati kisah Nabis SAW sendiri pun, beliau juga dicaci, dimaki, diajukan soalan-soalan yang bertujuan menghina Nabi. Apa respon Nabi? Adakah Nabi hentikan soalan yang diaju dengan suruh diam dan dengar apa dia cakap? Tidak bukan.. Nabi dengar soalan tersebut dan menjawab dengan penuh hikmah. Tak pernah sentuh pasal masalah haiwan.

Sampai disini dulu contengan kali ini(maafla jika kali ini isu agak serius)
p/s: Jangan mudah emo dan melatah...berlapang dada dan fikir sejenak..sabar... cakap banyak tak guna..ambil apa yang jadi ini sebagai iktibar n jadi lebih professional.

3 comments:

  1. tangkuk?? word baru ea??

    bgos ye cik paah kte nie mnjwab..ade buat double dgree ekonomi ea??

    ReplyDelete
  2. ku sem ni dah triple dah...hahahah..pembetulan takuk...bukan tangkuk...yela lina dah double dgree bm hahahah

    ReplyDelete
  3. Emm..boleh diterima pakai la.. bagus2.. :)

    ReplyDelete