Thursday 31 January 2013

WaLiMaTuL Urus...

   Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dalam kelas hari ni budak-budak ni dok laa kecoh plan nak pergi kat walimatul urus abang Amal yang dah nikah. Alhamdulillah. Tahniah diucapkan kepada pasangan dan semoga hubungan ini kekal ke syurga in sya Allah. Bila sentuh pasal walimatul urus ni..macam-macam laa yang keluar di benak fikiran antaranya :

1)Door gift...(ku ar tu)
2) Makan nasi lauk apa..
3) Lauk sedap ke tak ye....
4) Cantik ke pengantin tu ea..

dan banyak lagi laaa...ke korang tak fikir camtu? ke ku je yang fikir korang fikir cam gitu? Takpa laa apa-apa pun rata-rata memang kita tengok dah jadi budaya masyarakat kita dari dulu lagi.. Jadi, ku ni dok laa sibuk pasal door gift. Sampai laa terdengar oleh En Azizi (bukan nama sebenar).. Apa lagi kena sekolah laa dengan En Azizi. Agak-agak korang kenapa En Azizi on the spot sekolahkan aku? Jom kite layari bahtera walimatul urus pada entri kali ini bersama-sama (poyo ngat ayat).

   Walimatul urus merupakan majlis makan-makan yang diadakan oleh mempelai kita kepada saudara mara,jiran tetangga, sahabat handai, dan siapa-siapa sahaja yang mereka jemput. Kita tak nak laa cerita pasal pihak yang buat walimatul urus tu. Selagi tak langgar hukum syara' dan tak membazir biar laa dio pitis dio ke.. Namun ketahuilah anda bahawa kita yang dijemput ini wajib pergi jika tidak ada aral melintang.

“Apabila seseorang di antara kamu diundang ke majlis walimah, hendaklah dia menghadirinya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 5173)

   Tapi pergi tu biarla ikhlas.. Sampai, nikmatilaa apa sahaja yang dihidang, terima apa sahaja yang diberi dan kalu orang tak bagi senyap sudah. Tak yah nak sibuk pasal door gift ke cokelat ke (haa kan dah terkena kat batang hidung sendiri).. Tetapi pergi tu untuk kenal bahawa si fulan dan si fulan ini telah selamat membina masjid dan turut meraikan dan berkongsi kegembiraan mereka. Tak adalah timbul fitnah. Dah tu kita yang pergi ni.. sama-sama laa kita doa semoga mereka kekal selama-lamanya.. Doa laa juga kita pun dapat jodoh yang baik-baik in sya Allah.

    Sampai sini sahaja entri kali ini. Terima kasih.
p/s: Ingat!!Untuk diri ini terutamanya dan pembaca sekalian yang keduanya.. Pergi walimatul urus tu mulut tu jangan dok gatal nak complain2. Diam sudah..Orang bagi kita ambik orang tak bagi jangan banyak songel. 

No comments:

Post a Comment