Thursday 7 February 2013

GuRu JkR, PeTaNi dAn BuRuH KaSar???


 Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca setia (buat muka comel yang malu sambil senyum sipu-sipu..gitu..grand tak kita??)

     Alhamdulillah hari ini kami yang dilatih untuk menjadi guru yang bertauliah turut menjadi petani muda, pekerja JKR dan buruh kasar bila mana kelas kami diberi tanggungjawab untuk buat urusan-urusan padang seperti sediakan track, line dan penyediaan alatan. Nampak macam 3 kerja sahaja yang kami buat tetapi percayalah setiap satu kerja itu berjaya mengeluarkan keringat dan haba pendam setiap seorang dari kami bermula lebih kurang pukul 10 pagi sehingga 1.30 petang (bagi perempuan, bagi lelaki lebih lagi laa kot). Bila sentuh pasal kerja-kerja yang memenatkan ini tahu sahajalah semua ahli kelas kami rata-ratanya induk pemalas. Walaupun pembahagian tugas dibuat, tapi adalah rasa sedikit ketidakadilan bila mana ada kelas yang dirasakan berada dalam keadaan yang sangat selesa..dan kami menjadi buruh kasar.. Maka kedengaran laa complaint di sana sini antaranya:

1) Inilah tugas kita, jadi buruh kasar, JKR, petani...
2) Selalu memang yang lasak-lasak bagilaa kat kita ni...
3) Tapi tak apa kita survival..Hebat tak kita...
4) Bla...bla...bla...

Jawapan orang lain selain ahli kelas:
1) Tak apa.. Ini pengalaman nanti keluar pergi sekolah kamu akan diberi tanggungjawab untuk buat semua ini.
2) Alaa ingat dia sahaja banyak kerja.. Kita pun ada  kerja juga dah memang ditetapkan terima sahaja laa..

     Sebenarnya banyak perkara negatif yang akan timbul kalau kita buat perkara yang kita tak suka. Pendapat ku yang positifnya macam ni laa :

1) Tahun-tahun sebelum ni gang-gang yang buat padang turut merasa apa yang kita rasa. Bahkan kita siap komen dan condemn lagi tentang pengurusan mereka...Jadi sekarang masa kita untuk merasai perkara yang sama.
2) Betul juga perkara ini memberi pengalaman, kekuatan dan melatih kesabaran kita. Usaha yang kita buat ini diguna oleh orang lain. Jadi secara tidak langsung bukankah kita telah menabur bakti dan membuat kebajikan.
3) semoga dengan usaha kita yang susah dan berat ini memudahkan dan membuka jalan untuk kita buat perkara lain contohnya, mudah dapat pointer tinggi, mudah masuk elaun, mudah jawab exam, dan cam-cam lagi.

     Setiap dari kita mendapat kesusahan dan kesenangan yang berbeza.. Mana kita tahu orang lain pengurusan kerja mereka tidak sesenang pengurusan kerja kita.. Betul tak.. Setiap aktiviti tu ada cabarannya sendiri. Malah aktiviti tidur pun ada risiko macam mimpi hantu ke(haaa seramnye-gaya Jai KL Gangster), makan pun ade risiko cam tercekik ke, makanan tak sedap ke, harga mahal ke. Nak cakapnya semua benda dalam dunia ini Allah iringi dengan ujian yang kita rasa berat untuk kita lakukan. Rasanya sebelum kita kira bakti orang dekat kita, kiralaa banyak sangat ke bakti kita pada orang.

 Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

 P/S: Sampai sini dulu laa.. mesti pembaca terkejut kenapakah Paah boleh sepositif ini padahal dia pun mengeluh bagai nak ghak. Inilah kesan tarbiyyah yang baru beberapa jam lepas. Semoga bertahan laa hendaknya pasai ku pon kaki complaint gak nak-nak benda yang ku rasa sangat nyusahkan ku(paling ku tak suka). Oleh itu, saya menyeru marilah sama-sama kita mentarbiyyah diri ini..grand tak kite... :P

No comments:

Post a Comment